Regisztráció és bejelentkezés

Iskola Luxor nyugati partjára

Új gournai Iskola mintaterv

IPAR - TDK 2018

Tervezési metódusunk a kulturális légkör, és az egyedülálló környezet megértésén alapszik, melynek meghatározó fizikai közegét a telek közvetlen szomszédjában álló Hassan Fathy által tervezett épületek adják. A mecset és a khan erőteljes stilisztikai és történeti környezetet teremt, ami megkerülhetetlen egy új tervezési programban. Az iskola programjának kialakítása, és az épület tervezése során szem előtt szeretnénk tartani Fathy örökségét és a helyi tradiciókat, ehhez illeszkedő, de egyben újító, korszerű épületet létrehozni.

Annál is inkább szükségesek a korszerű technológiák, mivel Luxorban nincsenek konkrét tervezési sémák, vagy kipróbált megoldások a környezettudatos és gazdaságos építésre. Épp ezért a helyi napsugárzási és klimatikus hatásokat vizsgáljuk kiindulásképp, hogy megtaláljuk az ideális tanuló környezet kialakításának legmegfelelőbb eszközeit. Lévén, hogy a luxori időjárás rendkívül száraz és meleg, ennek megfelelő speciális eljárásokat szeretnénk minél jobban megismerni és alkalmazni. Célunk, hogy e munka eredményeképp egy mintaértékű tervet szülessen, ami később a felső-egyiptomi körülményeknek megfelelő iskolatervezés, illetve tágabban értelmezve úgy “jó” kortárs építészet alapjául szolgálhat.

Az egyik legfontosabb probléma a helyi iskolaépületekben a természetes fény bebocsátása. A legtöbb épületen apró ablakok találhatóak, hogy a tűző napfénytől megóvják a tanulókat. Ez azonban azt is megakadályozza, hogy a napfény megfelelő mértékben bejuthasson az épületbe, holott az elektromos áram nem mindig áll korlátlan mennyiségben rendelkezésre, így a természetes fény kihasználása rendkívül fontos volna.

Az említett szempontokon felül nagy jelentőséget tulajdonítunk Új Gouna lakóinak, akik részvétele az új épület kialakításában elengedhetetlen. Nem csak az építkezés során tartjuk fontosnak, hogy helyi mesterek is részt vegyenek az iskola kialakításában, hanem már a tervezés kezdetén igyekszünk figyelembe venni, hogy milyen igények merülnek fel a helyi közösség részéről. Ennek megértéséhez nagy segítséget nyújt a Hassan Fathy Survey Mission munkája és célktűzése, illetve a Parajdi Mester László által tervezett épületek logikája. A helyiek bevonása a projektbe azon felül, hogy munkát és szakmai tudást adhat az ott élőknek, egyben ösztönözheti is a közösséget az épület későbbi fenntartására.

Felhasznált irodalom:

Tibai Frida, Veres Laura: Kultúrák között – Egy magyar építész Észak-Afrikában Kritikai esettanulmány Parajdi Mester László munkásságáról, 2016. TDK munka

Francis Kéré: Radically Simple, 2016.

ETH Zürich: Housing in Cairo, 2014

2018. Szeptember 27.

Pokol Júlia - Mohamed Raslan

szerzők

  • Raslan Mohamed
    Tervező-építészmérnök MSc (angol nyelven)
    mesterképzés (MA/MSc)
  • Pokol Júlia
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés

konzulens

  • Dr. Vasáros Zsolt
    egyetemi docens, Ipari és Mezőgazdasági Épülettervezési Tanszék