Elemi iskola
Elemi iskola
Absztrakt
Az új-gournai iskola megtervezése kettős kihívást jelent: megfelelni az épített környezet szellemi elvárásainak és megküzdeni a kontinens éghajlati viszonyaival.
A fejlődő országok egyre erősödő népesedése komoly erőpróbát jelent az államok számára a közoktatás biztosításában. Ennek megfelelően Egyiptomban a népesség rohamos növekedésével együtt az épülő iskolák száma is megugrott, ám ezek egy rosszul alkalmazható, európai szabványterv másolataiként nem jelentenek megfelelő alternatívát a helyi klimatikus viszonyokkal szemben. Az erőteljes napsugárzás, a szárazság, a nagy mennyiségű por olyan feltételeket szab az épületek kialakításában, amelyek az európai építészetben nem szokványos megoldásokat igényelnek. A XX. század közepén megindult bioklimatikus technológiai kutatások mentén egyre nagyobb figyelem összpontosult Afrika éghajlati problémájának építészeti megoldására, melynek példás eredményei a magyar származású Olgyay testvérpár tanítványainak munkái, vagy Francis Kéré afrikai munkássága. Ezekhez hasonlóan az Új-Gournába tervezett iskolának primer célja eleget tenni az egyiptomi klíma adta kondícióknak, ezáltal biztosítva az oktatáshoz szükséges megfelelő fizikai környezetet.
Új-Gourna ugyanakkor létezésénél fogva is erőteljes szellemi tartalommal rendelkezik, amely különleges hátteret ad az új iskolának. Jóllehet a városrész arculatát jelentősen átszabta a vasbeton-tégla lakóházak megjelenése, mégis a terület karakterében máig Hassan Fathy építészete a legmeghatározóbb. Az új-gournai masterplan egy meg nem épült szegletére tervezni, Fathy kulturális örökségének szomszédságában felelősségteljes munkát jelent. A khan, a színház és a mecset emblematikus épületei mellett fontos feladat egy hasonlóan alkalmas és minőségi épületet létrehozni a városrész számára. Mindeközben a vernakularitás erényeit felismerő építész szemlélete a szegények által a szegényekért alkotott építészetről megőrzendő vezérfonal lehet.
A keresendő megoldás mindenféleképpen egy tiszta és kompakt képlet, melynek eredménye egy egyszerű, elemi iskola.
Irodalomjegyzék:
FATHY, Hassan: Natural Energy And Vernacular Architecture, The University of Chicago Press. Chicago 1968
FATHY, Hassan: Architecture for the Poor: An Experiment in Rural Egypt. The University of Chicago Press. Chicago 2000
Előképek:
https://www.dezeen.com/2013/12/10/education-centre-brick-wicker-rwanda-dominikus-stark/
https://divisare.com/projects/379936-iwo-borkowicz-primary-school-in-ulyankulu-tanzania
https://www.archdaily.com/534728/high-school-thazin-ackermann-raff
szerzők
-
Kaknics Péter
Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
egységes, osztatlan képzés -
Tábori Regina
Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
egységes, osztatlan képzés