Regisztráció és bejelentkezés

A hely

A hely - Iskolaépület tervezése Új Gournában

Absztrakt

Egyiptom népessége robbanásszerűen növekedik, a második világháború óta mintegy megnégyszereződött, s bár a lakható terület továbbra is kizárólag a Nílus völgyére korlátozódik, a lakosság minden évben kb. 2 millió fővel nő. Ez számos gazdasági, illetve szociális problémát von maga után, melyek idővel veszélyt jelentenek az ország stabilitására nézve is. Annak ellenére, hogy a spontán városnövekedés miatt a termőterület évről évre csökken, a vidéki lakosság jelentős része még ma is mezőgazdasággal foglalkozik. Az oktatás és annak fejlesztése nagyon fontos kitörési lehetőséget jelenthetne az egyénnek és az országnak is, ehhez pedig elengedetlen a megfelelő környezet, így a jól használható iskolaépületek létrehozása, dolgozatunk és tervünk témáját is ez adja.

Helyszínünk, a Hassan Fathy által tervezett Új Gourna a XX. század közepének szociális problémáira újszerűen reagáló mintafalu, ma UNESCO világörökségi terület. A városrész valójában sosem működött úgy, ahogy azt Fathy a tervezés idején elképzelte, mostanra az épületek jelentős része elpusztult. Tervezési területünk az egyetlen, ma is eredeti formájában használt középület, a mecset mellett fekszik egy beépítetlen telken, a falu főterén.

Fontos, hogy az iskola a helyet és a kulturális kontextust tiszteletben tartva jöjjön létre, egy olyan komfortos és szerethető épületként, ami a helyi gyerekek életének szerves részét tudja képezni. Az itthon megszerzett egyetemes szaktudás segítségével, a helyi, esetenként tévesen rögzült szokások és viszonyrendszerek béklyóitól szabadon, a feladatot új nézőpontokból vizsgálva, mindazonáltal a téma és a helyszín alapos megismerésére támaszkodva szeretnénk egy hiteles, az adott körülmények között is működőképes és megvalósítható tervet készíteni. Szándékunk, hogy az épület az elérhető anyagokból az adott telekre és a természeti környezetre reagálva öntsön formát, az oktatási funkciót és az ahhoz kapcsolódó feladatokat a lehető legoptimálisabban lássa el, ezen felül pedig a gyerekek tantermen kívüli neveléséhez és a szabadidejük konstruktív eltöltéséhez is teret biztosítson, megteremtve ezzel a nyugodt tanulás és biztonságos fejlődés helyszínét.

Felhasznált Irodalom:

TIBAI Friderika, VERES Laura: Kultúrák között – Egy magyar építész Észak-Afrikában Kritikai esettanulmány Parajdi Mester László munkásságáról. TDK dolgozat, Ipartanszék 2017

TIBAI Friderika, VERES Laura: Hely udvar és tér. TDK dolgozat, Ipartanszék 2016

BALÁZSIK Stefánia, DÁVID Dóra: Tervezett informális. TDK dolgozat, Ipartanszék 2017

STEELE, James: Architecture for People: The Complete Works of Hassan Fathy. Whitney Library of Design, New York 1997

FATHY, Hassan: Architecture for the Poor: An Experiment in Rural Egypt. University of Chicago Press, Chicago 2000

KÉRÉ, Francis: Radically Simple. Hataja Cantz, Berlin 2017

STOHR, Kate: Design Like You Give a Damn 1. Thames & Hudson, UK 2006

STOHR, Kate: Design Like You Give a Damn 2. Abrams, New York 2012

Studio Basel: Nile Valley – Urbanization of Limited Resources. ETH Studio Basel Contemporary City Institute 2009

szerzők

  • Móré Bence Mátyás
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés
  • Fárizs András
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés

konzulensek

  • Dr. Vasáros Zsolt
    egyetemi docens, Ipari és Mezőgazdasági Épülettervezési Tanszék
  • Dávid Dóra
    doktorandusz, Ipari és Mezőgazdasági Épülettervezési Tanszék
  • Szikra Csaba
    , Épületenergetikai és Épületgépészeti Tanszék

helyezés

II. helyezett