Regisztráció és bejelentkezés

Értelmező keretek

“Memory, I realize, can be an unreliable thing; often it is heavily coloured by the circumstances in which one remembers, and no doubt this applies to certain of the recollections I have gathered here. ” - Kazuo Ishiguro, A Pale View of Hills

„a jelenet részleteihez […] óvatosan visszatérek, újrajátszom, ízlelgetem és értelmezem, s ettől újabb és újabb részletek nyílnak ki egymásból és más részletekhez kapcsolódnak […].” - Nádas Péter, Világló részletek

Az emlékezés fontos részét képezi egy társadalom életének. Az emlékhelyek megfelelő bemutatása, az adott helyhez tartozó gondolatok átadása az idő előrehaladtával egyre jelentősebb feladattá válik, ahogy rakódnak egymásra a különböző korszakok rétegei. A zsámbéki templom 13. században kezdődő története talán a kelleténél több réteget is eredményezett, többek között egy az eredeti helyszíntől elszakadt másolatot, azonban a rom helyzete mai állapotában megoldatlan és befejezetlen.

A zsámbéki romtemplom különleges helyet foglal el a magyar műemlékvédelemben, egészen annak kezdeteitől fogva. Az állagmegóvás és a különböző hozzáállású rekonstrukciók több kor lenyomatát is őrzik, egyfajta metszetet alkotva a műemlékvédelem és az emberek hozzáállásáról.

A templom szakrális hatása csak a bennünk élő prekoncepciók miatt alakul ki, de téri élményekben máshoz nehezen hasonlítható szituációk jöttek létre. A pusztulás és “foltozás” eredményeként létrejött együttes minden része esetleges, bármiféle konvenciótól és berögződéstől mentes. A hely fő értékét nehezen tudnánk meghatározni, pont a meglévő elemek sokfélesége miatt: a részben megmaradt nyugati tornyok, a kipótolt kapuzat nem szokványos feltárulása, a nyomokban meglévő főhajó térbelisége, a hiányzó falrészek közül felbukkanó táj, az apátság ellenpontot képező kétdimenziós falmaradványai és a néhol esetlen rekonstrukciók egyvelege még mindig csak a rom közvetlen környezetét figyelembe vevő vizsgálódás. Ha ennél nagyobb szeletet vennénk a térnek, az elemek számossága túl nagy lenne. Maga a rom közvetlen környezete is hatalmas kihívást jelentő feladat, az említett szempontok sokasága miatt nehéz bármilyen építészeti elem elhelyezése.

Gondolhatnánk, hogy egy ilyen gazdag környezetbe nem is szükséges újabb kiegészítés, azonban egy értelmező rendszer hiányában ezek az elemek megmaradnak önálló darabok, melyek hol erősítik, hol gyengítik egymást, el-el veszve az építészeti és történelmi forgatagban. Célunk ennek az értelmező rendszernek a megalkotása, mely keretet képez a meglévő értékeknek és segíti azok érvényesülését. Elképzelésünk az atmoszféra létrehozása, mely megragadja és kiemeli a kialakult együttes térbeliségét anélkül, hogy az egy cseppet is didaktikussá válna. A rendszer nem csak a romot, de annak szűken vett környezetét, kertjét, a természetet is értelmezi, mely szerepe egyáltalán nem elhanyagolható az együttes befogadhatóságával és megértésével kapcsolatban.

Hivatkozások:

kép: Peter Zumthor, Serpentine Gallery Pavilion, 2011

Peter Zumthor: Atmospheres, 2006

Peter Zumthor: Thinking Architecture, 2010

Kazuo Ishiguro: A Pale View of Hills, 2010

Nádas Péter: Világló részletek, 2017

csatolmány

szerzők

  • Novák Sándor
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés
  • Anschau Péter
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés

konzulens

  • Dr. Szabó Levente
    egyetemi tanár, Középülettervezési Tanszék