Az operajátszás helyszíneinek kialakulása és fénykora
Erasmus félévem alatt lehetőségem volt akusztikát tanulni, ami felkeltette az érdeklődésemet a zengőterek működése iránt. Ezen a témán elindulva vizsgálni kezdtem a történeti zenés előadó tereket és a XVI-XVII. századi házak bizonyultak a legegyszerűbb építészeti tereknek az opera műfaját tekintve.
Az opera, a dráma felépítését átmozgatva az énekhangot, a kísérőzenét és a gesztikát helyezi fókuszba. A drámai történést „virtuális” térben építészeti eszközök használatával teszi teljessé, így az építészet, valamint a zenei háttér együttesen tud hatni a nézőre.
Az új műfaj változást jelentett a színházépítészetben, új fajta előadóteret hozva létre ezzel. Dolgozatomban a barokk operaház térarányának és a hangzásának viszonyait szeretném vizsgálni.
Kutatásom elsődleges módszereként a hazai és külföldi helyszínek személyes fölkeresését és a személyes adatgyűjtést említeném, de szándékom akusztikai szimuláció alkalmazása is.
A belső tér akusztikai értékeit sok tényező befolyásolja, melyek lehetőség szerint megemlítendők az egyes példáknál is. A terem légköbmétere és térarányai döntően befolyásolják a beszédérthetőséget, az utózengés értékét, valamint a többi akusztikai paramétert is. Hasonlóan lényeges elem a karzat a székek és páholyok kialakítása, majd a felületi anyagválasztás és egyéb korra jellemző szokások is.
Kutatásom módszerei szorosan kötődnek a forrásokhoz: a személyes fölkeresés, adatgyűjtés, valamint az akusztikai irodalom vonatkozó dolgozatai szerepelnek az egyes házak történeti leírásai mellett.
Dolgozatom célja a fertődi Eszterházy barokk opera térarányainak és feltételezhető akusztikai paramétereinek meghatározása, a rendelkezésre álló terek elemzésének eredményei, valamint egy egyszerűsített akusztikai szimuláció futtatása alapján.
szerző
-
Farkas Ellák Sebestyén
Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
egységes, osztatlan képzés
konzulens
-
Dr. Mezős Tamás
egyetemi tanár, Építészettörténeti és Műemléki Tanszék