Az Iparművészeti Múzeum Zsolnay pirogránit burkolatainak felújítása
A budapesti Iparművészeti Múzeum történeti helye, gyűjteménye és épülete miatt a nemzetközi múzeumi élet nagy presztízsű intézménye, az ország egyik emblematikus műemléke, kiemelkedő turisztikai célpontja és kulturális büszkesége.
A 20. század háborúi, különösen 1956 harcai súlyosan megrongálták. Átfogó rekonstrukciója soha nem valósult meg, a szakszerűtlen beavatkozások mostanra kritikus, katasztrófa-közeli állapotot idéztek elő. Az épület felújítása, műemléki helyreállítása halaszthatatlan.
Az épület-felújítás szinte önálló feladata a Zsolnay burkolatok, díszítések rekonstrukciója. Az eredeti látvány megőrzése mellett újra kell gondolni az egyes burkolati elemek anyagát, rögzítését stb.
Ezért kijelenthetjük, hogy a klasszikus műemléki konzerválás helyett épületszerkezetileg kell újragondolni, és kijavítani a hiányosságokat, rögzítéseket, kiszellőztetést stb. Természetesen szükség lesz a restaurátorok munkájára és szakértelemre is. A fentiek miatt ajánlott a javítandó anyag részletes vizsgálata, a javítóanyagokkal szemben támasztott követelmények elveit rögzíteni.
A dolgozatban átfogóan vizsgáljuk az épületkerámiák általános használatát, valamint a Zsolnay gyár történetét, díszkerámiáit.
Részletesen a pirogránittal, annak is elsősorban az Iparművészeti Múzeumon történő alkalmazásával foglalkozunk.
Tehát a dolgozat témáját képező tárgy kutatásának oka és célja az épület felújítása, szerkezetrekonstrukciója, az eredeti építészeti állapotok visszaállítása, ugyanakkor új, korszerű szerkezet alkalmazása hatalmas munka és felemelő mérnöki feladat.
szerzők
-
Tokovics Fanni
építészmérnök
nappali -
Vágner Bernadett
építészmérnök
nappali
konzulensek
-
Dr. Lichter Tamás
, Építéstechnológia és Építésmenedzsment Tanszék -
Dr. Gyetvainé Balogh Ágnes
, (külső)