Regisztráció és bejelentkezés

A városi- és nagyvasúti síngondozás technológiáinak elemzése, azok különbségei, a sínkarbantartás jelenlegi irányvonalai

A városi- és nagyvasúti síngondozás technológiáinak elemzése, azok különbségei, a sínkarbantartás jelenlegi irányvonalai

Szerző: Jerkus Alexandra

Konzulensek:

Dr. Szabó József, adjunktus, BME Út- és Vasútépítési Tanszék

Szabó József, vasútépítési és fenntartási-, vasúti felépítményszerkezeti szakértő

A nagy sebességek, az egyre növekvő tengelyterhelések és forgalmi terhelések hatására a vasúti pálya egyre nagyobb igénybevételeknek van kitéve. Ezáltal a sín felületén létrejövő hibák is fokozottabban jelen vannak.

A vasút mind a személy, mind az áruszállítás szempontjából megfelelő, gyors és nagy hatékonyságú közlekedési forma. A kötöttpályás közlekedés versenyképességének és szolgáltatási minőségének megőrzése, valamint javítása érdekében, az egyre növekvő vasúti forgalom miatt, intenzívebb karbantartási tevékenység válik szükségessé. Főképpen a gördülő érintkezésből eredő fáradásos sínhibák elleni küzdelem okozza a megnövekedett karbantartási igényt. Magyarországon többnyire korrekciós céllal végeznek sínmegmunkálást. Azonban a külföldi példákhoz hasonlóan, hazánkban is javasolt lenne a tervezett, összehangolt karbantartási stratégia alkalmazása.

TDK dolgozatomban bemutatom a leggyakrabban előforduló sínhibákat, valamint a hibák vizsgálatára jelenleg használt síndiagnosztikai mérőeszközöket. A sínmegmunkálás különböző technológiáinak ismertetése után, az egyes technológiákon belül elérhető sínmegmunkáló gépek kerülnek bemutatásra. A ciklikus megmunkálás pozitív hatásainak bizonyítása érdekében, ismertetem az eddig rendelkezésre álló külföldi tapasztalatokat, melyek igazolják a stratégia által elérhető sín élettartam növekedést, és az életciklus költségek csökkenését.

Irodalom:

[1] Innotrack D4.5.5 GL: Guidelines for Management of Rail Grinding.

[2] T. Hempe – T. Siefer: Schienenschleifen als Bestandteil einer technisch-wirtschaftlichen Gleisinstandhaltung, ZEVrail, 2007.

szerző

  • Jerkus Alexandra
    Építőmérnöki szak (műszaki alapdiploma BSc szint)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Szabó József
    adjunktus, Út- és Vasútépítési Tanszék