A városi- és nagyvasúti síngondozás technológiáinak elemzése, azok különbségei, a sínkarbantartás jelenlegi irányvonalai
A városi- és nagyvasúti síngondozás technológiáinak elemzése, azok különbségei, a sínkarbantartás jelenlegi irányvonalai
Szerző: Jerkus Alexandra
Konzulensek:
Dr. Szabó József, adjunktus, BME Út- és Vasútépítési Tanszék
Szabó József, vasútépítési és fenntartási-, vasúti felépítményszerkezeti szakértő
A nagy sebességek, az egyre növekvő tengelyterhelések és forgalmi terhelések hatására a vasúti pálya egyre nagyobb igénybevételeknek van kitéve. Ezáltal a sín felületén létrejövő hibák is fokozottabban jelen vannak.
A vasút mind a személy, mind az áruszállítás szempontjából megfelelő, gyors és nagy hatékonyságú közlekedési forma. A kötöttpályás közlekedés versenyképességének és szolgáltatási minőségének megőrzése, valamint javítása érdekében, az egyre növekvő vasúti forgalom miatt, intenzívebb karbantartási tevékenység válik szükségessé. Főképpen a gördülő érintkezésből eredő fáradásos sínhibák elleni küzdelem okozza a megnövekedett karbantartási igényt. Magyarországon többnyire korrekciós céllal végeznek sínmegmunkálást. Azonban a külföldi példákhoz hasonlóan, hazánkban is javasolt lenne a tervezett, összehangolt karbantartási stratégia alkalmazása.
TDK dolgozatomban bemutatom a leggyakrabban előforduló sínhibákat, valamint a hibák vizsgálatára jelenleg használt síndiagnosztikai mérőeszközöket. A sínmegmunkálás különböző technológiáinak ismertetése után, az egyes technológiákon belül elérhető sínmegmunkáló gépek kerülnek bemutatásra. A ciklikus megmunkálás pozitív hatásainak bizonyítása érdekében, ismertetem az eddig rendelkezésre álló külföldi tapasztalatokat, melyek igazolják a stratégia által elérhető sín élettartam növekedést, és az életciklus költségek csökkenését.
Irodalom:
[1] Innotrack D4.5.5 GL: Guidelines for Management of Rail Grinding.
[2] T. Hempe – T. Siefer: Schienenschleifen als Bestandteil einer technisch-wirtschaftlichen Gleisinstandhaltung, ZEVrail, 2007.