A vasúti járművek futásának, valamint a sínkopások kialakulásának és kezelésének vizsgálata és elemzése
A vasúti járművek futásának, valamint a sínkopások kialakulásának és kezelésének vizsgálata és elemzése
Jerkus Alexandra, V.évf.
Konzulensek:
Dr. Szabó József, adjunktus, BME Út és Vasútépítési Tanszék
Szabó József, vasútépítési és fenntartási-, vasúti felépítményszerkezeti szakértő
A vasúti járművek vágányon történő mozgása során a sínek, valamint a járműkerekek nyomkarimái kopnak, futófelületük deformálódik. A tribológiai károk fenntartási és gazdasági problémákat is jelentenek, ezért is fontos a vasúti pálya rendszeres és megfelelő karbantartása.
TDK dolgozatomban a sín-kerék kapcsolatával, az érintkezés okán létrejött kopási folyamatokkal, valamint ezen folyamatok időbeni kitolására alkalmas berendezésekkel foglalkozom. Ívben való haladáskor a vasúti jármű tengelyei nem sugárirányban állnak, a kerekek ékelt futásúak. Ennek hatására alakul ki a sínkopás. Minél nagyobb az ív görbülete, annál nagyobb a jármű kerekének nekifutási szöge a sínhez képest. Minél nagyobb a nekifutási szög, annál nagyobb mértékű a sínkopás is. A sínkopás ezen kívül még több tényezőtől függ, azonban ez az egyik legfontosabb szempont. Ezért különösen fontos a kis sugarú ívek vizsgálata, hiszen ezeken a helyeken az előzőek okán jelentős mértékű kopások jellemzőek. Közúti vasúti közlekedés esetén, a nagyvasúttal szemben nagyobb mértékű a kis sugarú ívek használata, ez köszönhető a városi környezet miatti nagymértékű beépítettségnek, így a kötöttebb vonalvezetésnek.
A kopások csökkentésére megfelelő és hatékony megoldás a sínkenés, a sínkenő berendezések alkalmazása. A TDK dolgozatomban bemutatom a különböző sín- és nyomkarima-kenő berendezéseket, azok működési elveit, a főbb telepítési szempontokat, az egyes szerkezetek előnyeit és hátrányait, valamint az alkalmazott kenőanyagokat.
Irodalom:
[1] Dr. Nemesdy Ervin: Vasúti felépítmény, Vasútépítéstan II. kötet, Tankönyvkiadó, Budapest, 1966.
[2] Dr. Győri József- Hernádi Ferenc- Dr. Horváth Tibor: Vasúti járművek kerékpárjai, Műszaki Könyvkiadó, 1980.
[3] Dr. Nagy József: A vasúti pálya építési és fenntartási módszerei, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1982.
[4] Szabó József: Egyes sínromlások, Sínek Világa, 1. szám, 1984.