Csőhevederes szállítószalag vékonyfalú nyomott rácsrúdjának kísérleti és végeselemes vizsgálata
A csőhevederes szállítószalag napjaink egyik növekvő népszerűségű anyagszállító rendszere. A gépészeti kialakítás szempontjából sincsenek rá széles körben elfogadott eljárások, tartószerkezeti szempontból pedig minden gyártó más módszerekkel dolgozik. A sokszor erősen specializált vállalkozások nem mindig képesek a gépészet mellett a speciális tartószerkezeti elemekkel kapcsolatos kérdésekben is állást foglalni. Egy ilyen szállítószalagot tartó híd kifejlesztésében volt szerencsém közreműködni. A dolgozatom témáját ennek a tartószerkezetnek a továbbfejlesztése adta.
A szerkezet statikailag legnehezebben kezelhető részei a nyomott rácsrudak. Gépészeti, anyagtakarékossági és technológiai szempontok miatt végül úgy döntöttünk, hogy élhajlított, áttört lemezek alkalmazása a legcélszerűbb. Ezeknek az elemeknek a viselkedését szeretném behatóbban megismerni, méretezésükre módszereket kidolgozni.
A csőhevederes szállítószalagok gyakran több, esetenként akár 8 km hosszúságúak. A fentebb említett méretezési nehézségeken könnyen felül lehet kerekedni vastagabb lemezek, nagyobb méretek alkalmazásával, de ez jelentős árnövekedéssel járhat ilyen hosszon. Természetesen folyamatos üzemű gépészeti berendezésként számtalan hatást figyelembe kell venni a normál tartószerkezeti hatásokon kívül, de ha csak 1 mm lemezvastagság a kellő biztonság megtartásával elhagyható a nyomott rácsrudakról, az nagy költségcsökkenéssel, jelentős anyagmegtakarítással jár.
Ennek a munkának az első állomásaként 1:1-es méretarányú kísérleteket hajtottam végre a Szerkezetvizsgáló Laboratóriumban és részletes végeselemes modellt építettem a kísérleti viselkedés követésére, ezeket szeretném jelen dolgozatban bemutatni.
szerző
-
Gősi Levente
építőmérnöki
nappali
konzulensek
-
Dr. Völgyi István
egyetemi docens, Hidak és Szerkezetek Tanszék -