Regisztráció és bejelentkezés

Utak és vasutak geometriai tervezése a közeljövőben

A TDK dolgozatomban megállapítom, hogy a versenyképes út- és vasúttervezés kulcsa a jövőben a minél inkább automatizált tervezés lesz. Ez azt jelenti, hogy a tervezés során sok olyan dolgot, amit eddig a tervezőnek kellett manuálisan megvizsgálnia, majd megrajzolnia, számottevő idő alatt, azt a gép fogja helyette elvégezni a jövőben, pillanatok alatt. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a mérnöknek nem lesz semmi dolga, hiszen a kezdeti paramétereket, ami alapján a gép tervez / rajzol helyette, neki kell megadnia helyesen, majd neki kell korrigálnia, és optimalizálnia azt, amit a gép csinált. Ez a trend, hogy egyre inkább felgyorsítható a számítógép segítségével a tervezés, ösztönöz, hogy létrehozzak / leprogramozzak új, úgynevezett AutoCAD Civil 3D-s mintakeresztszelvény alkotóelemeket, melyekből egy mintakeresztszelvényt összeállítva, majd azt végigfuttatva az út 3D tengelyén, „okosan” reagálva a környezetre, megterveződik az út a teljes keresztmetszetében és hosszában. Például a földmű kiegyenlítődik a burkolatesés függvényében, a terepet érzékelve kirajzolódik az árokrendszer, stb. Természetesen a hagyományos alkotóelemekkel, vagy egyéb tervezési metódusokkal (pl. 2D-ben tervezéssel) sincs baj, csak egyszerűen nem versenyképesek az újakkal szemben. A TDK dolgozatomban ezeket az új alkotóelem fejlesztéseimet szeretném bemutatni, de előtte általánosságban írni az automatizált tervezésről, illetve az út- és vasúttervezéssel kapcsolatos újdonságokról, rámutatva arra, hogy milyen is lehet majd a tervezés a közeljövőben.

szerző

  • Brassányi Áron
    Infrastruktúra-építőmérnök mesterszak (MSc)
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulens

  • Dr. Kisgyörgy Lajos
    egyetemi docens, (külső)

helyezés

III. helyezett