Vasúti pályaszerkezeti elemek zaj- és rezgéscsillapító hatásainak vizsgálata üzemi állapotban és laboratóriumi körülmények között
A vasúti közlekedéssel szemben egyre nagyobb követelményeket állítanak; a sebesség emelése, az utazási kényelem növelése, a folyamatosan növekedő igénybevételek kielégítése, mindezek teljesítése pedig a környezet legkisebb terhelése mellett. Manapság az egyik legnagyobb problémát a vasúti közlekedéssel járó zaj- és rezgések okozta terhelések jelentik. Az előírások és szabályzatok a vasúti infrastruktúrát egyre komolyabb kihívások elé állítják a zajhatárértékek tekintetében. A téma valóban aktuális kérdés, szinte minden embert érintő probléma. Épp ezért a megengedhető zajszint előírások és határértékek meglehetősen szigorúak, betartásuk azonban komoly feladatot jelentenek.
A feladat világos, mégis megoldatlan. Miért? A vasúti infrastruktúra több szakterület kimagasló tudását és tapasztalatát igényli, a szakmák szerteágazó ismereteit szükséges egyesítenie. Építőmérnöki feladat az alépítmény és felépítmény elemeinek átgondolt tervezése, igényes kivitelezése, a teljes pályaszerkezet folyamatos karbantartása és biztonságos, környezetkímélő üzemeltetése. Tökéletes vasúti pálya azonban nincs, az újonnan épített vágányok is hibával terheltek. Minden vasúti vonal különböző, a működést rengeteg tényező befolyásolja, amelyek ok-okozati kapcsolatban állnak egymással, folyamatok egymásutánjai. A zaj- és rezgések keletkezésének okai a pályaszerkezetben szintén ezektől a tényezőktől függnek. Minden helyzet más, a különböző kimenetelek és következmények miatt nincs egyetlen, univerzális megoldás a zaj- és rezgésterhelésekre a pályaszerkezet részéről.
Az előbb felsorolt okok miatt választottam korábban ezt a rendkívül fontos témát, amit jelen dolgozatomban ismét tárgyalok és igyekszem tovább fejleszteni. Ismertetem a vasúti közlekedésben keletkező zaj- és rezgéshatásokat, valamint azokat a pályaszerkezeti elemeket, amiknek csillapító hatásuk lehetnek ezekkel a terhelésekkel szemben. Tömören összefoglalom korábbi vizsgálataim eredményeit és tapasztalatait, amelyek a sín kamrájába helyezett gumielemekre irányulnak. A csillapító hatással bíró elemek élőpályás helyszíni méréseinek körülményeit, azok eredményeit és tapasztalatait részletezem, továbbá a laboratóriumban összeállított új mérési rendszert is. Az itt elvégzett vizsgálatok már jobban megközelítik a valóságot, így a helyszíni mérésekkel – kellő óvatossággal – összehasonlíthatók. Dolgozatom az eddig elvégzett vizsgálatokkal együtt átfogó képet ad arról, hogy mely pályaszerkezeti elem(ek) képesek a zaj- és rezgésterhelések csillapítására.
szerző
konzulensek
-
Dr. Kazinczy László
egyetemi docens, Út és Vasútépítési Tanszék -
Dr. Augusztinovicz Fülöp
egyetemi tanár, Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék