Regisztráció és bejelentkezés

Hogyan javítsuk az élhetőséget a Bartók Béla út környezetében?

A Bartók Béla út térsége a XX. század első évtizedeiben épült ki. Az út a Szabadság hídhoz kapcsolódva egykor a Székesfehérvár és Pécs felé vezető utak bevezető szakasaza volt, de a későbbi évtizedekben is jelentős útvonal maradt, elsősorban a közösségi közlekedés tekintetében. 2002-ben a 4-es metróhoz kapcsolódóan, de a metróépítést megelőzően az utat a Szent Gellért tér és a Tétényi út között átépítették. Az átalakítás során az út akkor példaértékűnek számító építészeti megjelenést kapott és a közterületek használata is jelentősen megváltozott. Jól használható járdák jöttek létre, megszűnt az eddigi rendezetlen parkolási helyzet is.

A Bartók Béla út 2014-ig Budapest egyik legterheltebb közösségi közlekedési útvonala volt, melynek részbeni tehermentesítése a 4-es metró 2014. évi átadását követően történt meg.

Az elmúlt években Budapest belvárosának közlekedésében, a közterületek használatában – hasonlóan Európa más nagyvárosaihoz - jelentős változások történtek. A Bartók Béla úton legalább kétezren kerékpárral közlekednek naponta. Az úton – a XI. kerület önkormányzatának szándékaival egyezően – kulturális negyed kezdett kialakulni galériákkal, kávézókkal, teraszokkal. Ezzel egy időben az út szerepe Budapest közúti közlekedésében csökkent, a 4-es metró tehermentesítő hatása pedig lehetővé tette, hogy a korábbi autóbusz viszonylatok helyett mára mindösszesen egy, a 7-es számú közlekedjen az útszakaszon.

A Budapesti Közlekedési Központ tervet készített a Bartók Béla út további forgalomcsillapítására, a járdák – a 2002. évi átépítést megelőző állapotnak megfelelő – szélesítésére, kerékpársáv kialakítására és a parkolóhelyek számának bővítésére. Ennek ára, hogy a Bartók Béla úton a gépjárműforgalom csak egy forgalmi sávot vehetne igénybe. Az átalakítással kapcsolatban jelenleg (2016 ősze) viták vannak: szükséges-e az irányonként két forgalmi sáv biztosítása?

Dolgozatomban különböző alternatívákat vizsgálok a Bartók Béla útnak és környezetének kialakítását tekintve. Munkám célja olyan tervváltozatok kidolgozása, amelyek hozzájárulhatnak az életminőség javításához, különösen a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételeinek fejlesztéséhez. Dolgozatom ugyanakkor nem korlátozódik kizárólag a közlekedési rendszer vizsgálatára, ezzel párhuzamosan elemzem a nem közlekedési célú köztérhasználatot, annak igényeit is.

A közterülethasználat vizsgálata során kitérek a teraszok kihasználtságára, a járdák használatára vagy a parkolóhelyek telítettségére és a lehetőségekhez mérten (2016 nyarán és őszén átépítési munkák vannak folyamatban) forgalomszámlálást is végzek. A Bartók Béla úton és a Műegyetem rakparton található parkolóhelyek jelenleg nem tartoznak a díjfizetési övezetbe, ennek hatásait és az ezzel kapcsolatos lehetőségeket is figyelembe veszem a munkám során.

szerző

  • Torma Dániel Attila
    Infrastruktúra-építőmérnök mesterszak (MSc)
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulensek

  • Dr. Orosz Csaba
    docens, Út és Vasútépítési Tanszék
  • Háznagy Andor
    Doktorandusz, Út és Vasútépítési Tanszék

helyezés

Egyetemi Hallgatói Képviselet II. helyezett