Regisztráció és bejelentkezés

Gumival modifikált bitumenes porózus aszfaltkeverék gyorsított tönkremenetelének vizsgálata laboratóriumi körülmények között

Gumival modifikált bitumenes porózus aszfaltkeverék gyorsított tönkremenetelének vizsgálata laboratóriumi körülmények között

Bendicsek Anna

Konzulensek: Dr. Igazvölgyi Zsuzsanna és Dr. Tóth Csaba, Út- és Vasútépítési Tanszék

A drénaszfalt az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában gyakran alkalmazott aszfaltkeverék. Népszerűsége a pozitív tulajdonságainak köszönhető, melyek a kimagasló zajcsökkentés és a vízelvezetés. Az elterjedése azért nem volt elsöprő, mivel az élettartama körülbelül 7-11 évre tehető, így ez rövidebb, mint egy normál aszfaltkeveréké. Magyarországon az 1970-es években voltak kezdeti kísérletek a porózus aszfalt alkalmazására, de a rossz tapasztalatok miatt nem terjedt el.

A gumibitumen alkalmazása a drénaszfalthoz hasonlóan nem terjedt el. Előnyei közé tartozik a szélesebb alkalmazhatósági hőmérséklet-intervallumnak köszönhetően nagyobb ellenállás a nyomvályúk kialakulásával szemben, a kisebb menetzaj és a kiváló tapadás. A gyors kiülepedése miatt korlátozott a szállíthatósága, így ez jelentős hátránynak számít. Hátrányai közé tartozik még, hogy a végtermék minőségét nagyban befolyásolja a gumiőrlemény változó minősége. Hazánkban vannak kezdeményezések az alkalmazására, de még nem számottevő mennyiségben.

Az öregítési eljáráshoz a CEN nem dolgozott ki szabványt és az Útügyi műszaki leírás sem foglalkozik a témával, így az eljárást a konzulenseim határozták meg. A folyamat során a keverék öregedését a hőmérséklet-ingadozás előállításával modelleztük. Olyan hőmérséklet változásokat hoztunk létre, melyek az évszakok váltakozásával is el kell tudni viselnie. Az eljárás során 6 ciklust hajtottunk végre, minden ciklus 1 év burkolatban eltöltött időt modellezett.

A dolgozatomban vizsgálom egy gumival modifikált PA 11-es drénaszfalt merevségének, függőleges vízáteresztő képességének, vízérzékenységének és hasító-húzószilárdságának alakulását öregítési eljárás folyamán. A kiértékelés során az eredményeimet összehasonlítottam egy PA 11 50/70-es bitumennel készült keverékkel. A vizsgálatokat a BME Út- és Vasútépítési Tanszék Pályaszerkezeti Laboratóriumában végeztem el.

Az öregítés során minden vizsgálatnál a várt eredményt kaptam, kivéve a vízérzékenység vizsgálat során. A vízérzékenység vizsgálat során több esetben is 100%-nál nagyobb értékeket kaptam. Ezek az eredmények abból adódhatnak, hogy a kis érzékenység esetén a vizsgálat ismétlési tartományába kerültek az eredményeim.

szerző

  • Bendicsek Anna
    Építőmérnöki szak (műszaki alapdiploma BSc szint)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulensek

  • Dr. Igazvölgyi Zsuzsanna
    adjunktus, Út és Vasútépítési Tanszék
  • Dr. Tóth Csaba
    docens, Út és Vasútépítési Tanszék

helyezés

Egyetemi Hallgatói Képviselet III. helyezett