Gumival modifikált bitumenes porózus aszfaltkeverék gyorsított tönkremenetelének vizsgálata laboratóriumi körülmények között
Gumival modifikált bitumenes porózus aszfaltkeverék gyorsított tönkremenetelének vizsgálata laboratóriumi körülmények között
Bendicsek Anna
Konzulensek: Dr. Igazvölgyi Zsuzsanna és Dr. Tóth Csaba, Út- és Vasútépítési Tanszék
A drénaszfalt az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában gyakran alkalmazott aszfaltkeverék. Népszerűsége a pozitív tulajdonságainak köszönhető, melyek a kimagasló zajcsökkentés és a vízelvezetés. Az elterjedése azért nem volt elsöprő, mivel az élettartama körülbelül 7-11 évre tehető, így ez rövidebb, mint egy normál aszfaltkeveréké. Magyarországon az 1970-es években voltak kezdeti kísérletek a porózus aszfalt alkalmazására, de a rossz tapasztalatok miatt nem terjedt el.
A gumibitumen alkalmazása a drénaszfalthoz hasonlóan nem terjedt el. Előnyei közé tartozik a szélesebb alkalmazhatósági hőmérséklet-intervallumnak köszönhetően nagyobb ellenállás a nyomvályúk kialakulásával szemben, a kisebb menetzaj és a kiváló tapadás. A gyors kiülepedése miatt korlátozott a szállíthatósága, így ez jelentős hátránynak számít. Hátrányai közé tartozik még, hogy a végtermék minőségét nagyban befolyásolja a gumiőrlemény változó minősége. Hazánkban vannak kezdeményezések az alkalmazására, de még nem számottevő mennyiségben.
Az öregítési eljáráshoz a CEN nem dolgozott ki szabványt és az Útügyi műszaki leírás sem foglalkozik a témával, így az eljárást a konzulenseim határozták meg. A folyamat során a keverék öregedését a hőmérséklet-ingadozás előállításával modelleztük. Olyan hőmérséklet változásokat hoztunk létre, melyek az évszakok váltakozásával is el kell tudni viselnie. Az eljárás során 6 ciklust hajtottunk végre, minden ciklus 1 év burkolatban eltöltött időt modellezett.
A dolgozatomban vizsgálom egy gumival modifikált PA 11-es drénaszfalt merevségének, függőleges vízáteresztő képességének, vízérzékenységének és hasító-húzószilárdságának alakulását öregítési eljárás folyamán. A kiértékelés során az eredményeimet összehasonlítottam egy PA 11 50/70-es bitumennel készült keverékkel. A vizsgálatokat a BME Út- és Vasútépítési Tanszék Pályaszerkezeti Laboratóriumában végeztem el.
Az öregítés során minden vizsgálatnál a várt eredményt kaptam, kivéve a vízérzékenység vizsgálat során. A vízérzékenység vizsgálat során több esetben is 100%-nál nagyobb értékeket kaptam. Ezek az eredmények abból adódhatnak, hogy a kis érzékenység esetén a vizsgálat ismétlési tartományába kerültek az eredményeim.