Aszfaltok optimális bitumentartalmának vizsgálata a pályaszerkezetben betöltött funkciója alapján
Az aszfaltok optimális bitumentartalmának vizsgálata a pályaszerkezetben betöltött funkciója alapján
Kovács Nóra
Konzlens: Soós Zoltán, PhD hallgató, Út- és Vasútépítési Tanszék
Az utóbbi években rohamosan nőttek az útpályaszerkezetek forgalom, illetve legfőképpen a tehergépjármű forgalom okozta igénybevételei. A szakma így folyamatosan arra törekszik, hogy a beépített aszfaltok viselkedését, a benne ébredő feszültségeket és az őt érő terheket a lehető legpontosabban szimulálhassa, majd ezen adatok felhasználásával pontosítsa a méretezési eljárást, ezzel elkerülve és csökkentve a pályaszerkezet plasztikus deformációja okozta károkat.
TDK dolgozatom célkitűzése így egy kiválasztott AC 22 típusú aszfaltbeton keverék alakváltozási ellenállásának értékelése empirikus és fundamentális vizsgálatokkal, majd a deformációs ellenálló képesség szempontjából egy optimális bitumentartalom meghatározása volt, így segítve a keveréktervezést, ezzel pontosabban becsülhető és kedvezőbb legyen a beépített pályaszerkezet teljesítménye.
A tanulmány első részében bemutatásra kerül, hogyan alakulnak az erők a pályaszerkezetben, mik vezethetnek a plasztikus deformációkhoz, valamint hol, milyen ellenálló képesség kell a pályaszerkezetben.
A dolgozat második részében ismertetem, hogy kutató munkám során milyen próbatestek készültek, és részletezem az általam elvégzett plasztikus deformációs vizsgálatokat.
Az utolsó részekben a laboratóriumi vizsgálati eredményeket, és az optimális bitumentartalom meghatározását mutatom be.
Véleményem szerint igen fontos, a beépített aszfalt pályaszerkezetek deformációs hajlamainak csökkentése, hiszen ezzel javíthatunk az utazás minőségén, elkerülhetőek a közúti balesetek, valamint sem gazdaságossági, sem esztétikai szempontból nem elhanyagolható
Irodalom:
1. Ronald Blab: Performance-based asphalt mix and pavement design
2. Dr. Füleki Péter: Aszfaltbeton keverékek fundamentális alakváltozási jellemzőinek kapcsolata a bitumenek teljesítményalapú paramétereivel
3. Dr. Nemesdy Imre-Dr. Ambrus Kálmán-Dr.Pallós Imre-Dr.Török Kálmán: Az aszfaltkeverékek mechanikai, és fizikai tulajdonságainak laboratóriumi vizsgálatai
4. Ávár Vivien és Szentpéteri Ibolya: Plasztikus deformációs hajlam meghatározása kúszás, valamint vákuum triaxiális vizsgálatok segítségével
szerző
-
Kovács Nóra
Építőmérnöki szak (műszaki alapdiploma BSc szint)
alapképzés (BA/BSc)
konzulensek
-
Soós Zoltán
PhD Hallgató, Út és Vasútépítési Tanszék -