Regisztráció és bejelentkezés

Aszfaltok optimális bitumentartalmának vizsgálata a pályaszerkezetben betöltött funkciója alapján

Az aszfaltok optimális bitumentartalmának vizsgálata a pályaszerkezetben betöltött funkciója alapján

Kovács Nóra

Konzlens: Soós Zoltán, PhD hallgató, Út- és Vasútépítési Tanszék

Az utóbbi években rohamosan nőttek az útpályaszerkezetek forgalom, illetve legfőképpen a tehergépjármű forgalom okozta igénybevételei. A szakma így folyamatosan arra törekszik, hogy a beépített aszfaltok viselkedését, a benne ébredő feszültségeket és az őt érő terheket a lehető legpontosabban szimulálhassa, majd ezen adatok felhasználásával pontosítsa a méretezési eljárást, ezzel elkerülve és csökkentve a pályaszerkezet plasztikus deformációja okozta károkat.

TDK dolgozatom célkitűzése így egy kiválasztott AC 22 típusú aszfaltbeton keverék alakváltozási ellenállásának értékelése empirikus és fundamentális vizsgálatokkal, majd a deformációs ellenálló képesség szempontjából egy optimális bitumentartalom meghatározása volt, így segítve a keveréktervezést, ezzel pontosabban becsülhető és kedvezőbb legyen a beépített pályaszerkezet teljesítménye.

A tanulmány első részében bemutatásra kerül, hogyan alakulnak az erők a pályaszerkezetben, mik vezethetnek a plasztikus deformációkhoz, valamint hol, milyen ellenálló képesség kell a pályaszerkezetben.

A dolgozat második részében ismertetem, hogy kutató munkám során milyen próbatestek készültek, és részletezem az általam elvégzett plasztikus deformációs vizsgálatokat.

Az utolsó részekben a laboratóriumi vizsgálati eredményeket, és az optimális bitumentartalom meghatározását mutatom be.

Véleményem szerint igen fontos, a beépített aszfalt pályaszerkezetek deformációs hajlamainak csökkentése, hiszen ezzel javíthatunk az utazás minőségén, elkerülhetőek a közúti balesetek, valamint sem gazdaságossági, sem esztétikai szempontból nem elhanyagolható

Irodalom:

1. Ronald Blab: Performance-based asphalt mix and pavement design

2. Dr. Füleki Péter: Aszfaltbeton keverékek fundamentális alakváltozási jellemzőinek kapcsolata a bitumenek teljesítményalapú paramétereivel

3. Dr. Nemesdy Imre-Dr. Ambrus Kálmán-Dr.Pallós Imre-Dr.Török Kálmán: Az aszfaltkeverékek mechanikai, és fizikai tulajdonságainak laboratóriumi vizsgálatai

4. Ávár Vivien és Szentpéteri Ibolya: Plasztikus deformációs hajlam meghatározása kúszás, valamint vákuum triaxiális vizsgálatok segítségével

szerző

  • Kovács Nóra
    Építőmérnöki szak (műszaki alapdiploma BSc szint)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulensek

  • Soós Zoltán
    PhD Hallgató, Út- és Vasútépítési Tanszék
  • Dr. Tóth Csaba
    docens, Út- és Vasútépítési Tanszék