Regisztráció és bejelentkezés

Rugalmas zaj- és rezgéscsillapító gumilemezek laboratóriumi vizsgálata

Rugalmas zaj- és rezgéscsillapító gumilemezek laboratóriumi vizsgálata

Bánkuti Máté V. évf.

Konzulens: Dr. Kazinczy László, Út és Vasútépítési Tanszék

Az európai nagyvárosok fő céljai közé tartozik a tisztább levegő, kevesebb zaj elérése, valamint a gyors és kényelmes közösségi közlekedés biztosítása. A zajterhelés nemcsak pszichés, egészségügyi értelemben is káros az emberi szervezetre, nagyban rontja a város élhetőségét. Ma már minden környezeti hatásvizsgálat szoros részét képzi a zajvédelmi tervezés.

A hazai gyártású „DV-SILENT” típusú rugalmas rezgéscsillapító lemezek a vasúti pályaszerkezetek zúzottkőágyazata, illetve beton pályalemeze alá helyezve tömegrugó rendszerként viselkednek, így a járműforgalom által keltett test- és léghangokat, valamint a fellépő mechanikai igénybevételeket gazdaságos módon, hatékonyan csökkentik. A lemezek egyedi gyártási technológiával, újrahasznosított alapanyagokból, valamint környezetbarát adalékokból készülnek. Az újrahasznosítás mértéke eléri a 80-90 %-ot, mivel az őrlemény – melyet a gyártás során használnak – elkopott, megsemmisítésre szánt gépjármű gumiabroncsból készül. A rugalmas rezgéscsillapító lemezek az elvégzett laboratóriumi mérések-, és az elméleti igénybevételi számítások szerint valamennyi vasúti ágazat esetében eredményesen alkalmazhatók, így a külföldről importált gumilemez helyét átveheti az olcsóbb, itthon előállított termék.

A vizsgálatok során a „C” ágyazási tényező értékének a meghatározása volt a fő célom, ennek folyamatát, valamint eredményeit tartalmazza a dolgozatom, kiegészítve az Építőipari Műszaki Engedély kiadásához szükséges egyéb mérésekkel. Tömegrugó rendszerek tervezésénél az előzetes számításhoz szükséges az ágyazási tényező, mind zúzottkő-ágyazatú, keresztaljas-, mind betonlemezes pályaszerkezet esetében. A laboratóriumi vizsgálatokhoz a gyártó cég kétféle termékét bocsátotta rendelkezésemre, a kisebb testsűrűségű „A”, valamint a nagyobb testsűrűségű „B” típust, 6 és 12 mm vastagságban. A vizsgálatok során 25x25 cm-es mintadarabokkal dolgoztam, melyeket a beszállított táblákból kellett kivágni. A mérésekhez az egyetemi laboratórium hitelesített eszközeit használtam, melyek megbízható, pontos eredményt szolgáltattak a további számításokhoz. A végeredményként kapott statikus és dinamikus ágyazási tényezők, valamint a csillapítási mutatók nagymértékben hasonlítanak a külföldi gyártású zaj- és rezgéscsillapító gumilemezek adataira. Ezek alapján a hazai termék versenyképes lehet a külföldi társaival szemben, műszaki jellemzőik nagymértékben megegyeznek, beszerzési árukat összehasonlítva viszont az itthon előállított termék a kedvezőbb.

szerző

  • Bánkuti Máté
    építőmérnöki
    nappali

konzulens

  • Dr. Kazinczy László
    egyetemi docens, (külső)