Regisztráció és bejelentkezés

Térinformatikai rendszerbe integrált közúti vasúti pálya - infrastruktúra nyilvántartás fejlesztése Excel környezetben

A Budapesti Közlekedési Vállalat (továbbiakban BKV) jelenleg közel 150 kilométernyi közúti vasúti hálózatot üzemeltet, mely európai összehasonlításban is kiemelkedőnek számít. A hálózat több vonala is jelentős forgalmat bonyolít le, mint például a nagykörúti 4-6-os villamos, amely 24 órás üzemben közel 320 ezer utast szállít napi szinten. A hálózat nagysága és az átgördült elegytonna terhelés egyaránt megköveteli a legmodernebb döntéstámogató és munkáltatástervező rendszerek alkalmazását.

Az üzemeltetési és karbantartási költségek optimalizálásához nélkülözhetetlen egy egységes összefüggő és folyamatosan frissülő pályavasúti műszaki nyilvántartás, mely az üzemeltetett infrastruktúra statikus / kvázi statikus és időben változó állapot adatait is tartalmazza. Statikus attribútumnak tekinthető a pályageometria névleges tervezési értéke, kvázi statikusnak tekinthetők a felépítményi rétegrendre és a pályamenti műszaki létesítményekre vonatkozó adatok, míg a műszaki állapotra, valamint az üzemeltetésre vonatkozó nyilvántartási adatok időben változónak tekintendők. Jelenleg a BKV EOV-beli (Egységes Országos Vetület) CAD alapú térképekkel és a pályafelügyeleti utasítás szerint ütemezett kézi és gépi állapotfelmérési adatokkal rendelkezik. A BKV mérővillamosa a teljes hálózatot évente kétszer felméri. A térképeken szereplő nyilvántartási szakadatok jelenleg nincsenek egy összefogó adatbázisban rendszerezve, ráadásul a mérővillamos és egyéb felmérésekből származó állapotadatok nyilvántartási adatokkal való összevetése is csak jelentős munkaerőráfordítással, kizárólag kézi úton lehetséges. A hatékonyság növelése érdekében egy olyan online térkép alapú szolgáltatás kialakítása válhat szükségessé, mely a vonalak statikus műszaki paraméterei mellett a mérővillamos felmérési adatait is tartalmazza. A térkép elkészítése egy minden irodában megtalálható táblázatkezelő program segítségével a pályageometria megadásával történik, mely után egy transzformáció segítségével online térképen a megfelelő attribútumok megadásával a teljes vonalhálózat rögzíthető. Rétegek kezelésével és lekérdezésekkel olyan bemenő adatok kérhetők le, melyek a fenntartási munkák tervezését nagyban megkönnyítik, sőt hatékonyabbá és gazdaságosabbá tehetik. A kialakított keretrendszer előnye, hogy online felületen akár irodából akár a villamosvágány mellett valamilyen okoseszközön keresztül elérhető, internetkapcsolattal rendelkező eszközöknek köszönhetően akár a helyszínen a felhasználó egyből adatot is rögzíthet. A rendszer további előnye, hogy minimális tudás szükséges a használathoz, ugyanis a kialakítás során az automatizálható adatrögzítések kerültek előtérbe.

A keretrendszer a jövőben számos módon továbbfejleszthető. Kiemelkedő fejlesztés azonban a már meglévő térképes adatbázis átültetése BIM (Building Information Modeling) szintű modellekbe. A kulcs a modell részletezettségi szintjében rejlik. A magasépítésben kidolgozott és használatos, illetve vonalas létesítmények esetén a szakirodalmakban fellelhető tudásanyagot implementálva együttesen, a rendszer használata közben az Üzemeltetői igényeknek megfelelően, empirikus módszerekkel szükséges meghatározni a modell részletezettségi szintjét a jövőben.

szerző

  • Pósán Patrik
    Építőmérnöki szak (műszaki alapdiploma BSc szint)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulensek

  • Dr. Vinkó Ákos
    adjunktus, Út és Vasútépítési Tanszék
  • Pászti Renátó
    Munkahelyi mérnök, Strabag Vasútépítő Kft. (külső)

helyezés

Egyetemi Hallgatói Képviselet I. helyezett