Az e-útdíj rendszer hatásainak vizsgálata forgalmi, illetve gazdasági szempontból
Mészáros Réka IV. évfolyam és Pászti Renátó IV. évfolyam
konzulens: Dr. Kisgyörgy Lajos
A tanulmányunkban az e-útdíj rendszer hatásait vizsgáljuk, elsősorban forgalmi, majd ebből adódóan gazdasági szempontból is. A vizsgálat helyszínének az M6-os autópálya, illetve 6-os főút Fejér megyei, nagyjából párhuzamos szakaszát választottuk.
Az útdíj rendszert 2013. július 1-én vezették be, ezt követően helyszíni szemlét tartottunk a 6-os számú főúton, ahol láthatóan megnövekedett a teherforgalom. A helyszíni szemlén tapasztaltak adták a témáját a dolgozatunknak. A tanulmányban azt vizsgáljuk, hogy a közutakra való forgalomátrendeződést új, fiktív útdíjak kiszabásával hogyan lehetne az eredeti állapothoz hasonlóra módosítani. Ezt a díjszabást profitmaximalizációra törekedve szeretnénk meghatározni, amihez korábbi évek forgalomszámlálási és bevételi adataiból lehet következtetni.
Az alábbi kérdésekre próbálunk választ adni a dolgozat folyamán:
• Miért vezették be az e-útdíj rendszert?
• Milyen pozitív, illetve negatív hatásai vannak?
• Milyen gazdasági hatásai vannak?
• Mit lehetne tenni az ellen, hogy a 3,5 tonna feletti járművek a közúton közlekedjenek?
A dolgozat utolsó részében az új fiktív díjrendszer mellett, röviden bemutatunk néhány alternatívát a probléma kiküszöbölésére.
A forgalmi, illetve a bevételi adatokat a Magyar Közút nZrt, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. és a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ honlapjairól szereztük be.
szerzők
-
Pászti Renátó
infrastruktúra-építőmérnök
nappali -
Mészáros Réka
infrastruktúra-építőmérnök
nappali
konzulens
-
Dr. Kisgyörgy Lajos
egyetemi docens, (külső)